You, the petitioner

Zorg voor leesplezier en stop met 'begrijpend lezen'

90 signatures

Les op school over hoe je moet lezen werkt niet. Maar leesplezier aanleren werkt heel goed. Kinderen wordt nu bijkans teksthaat geleerd. Een deel krijgt van huis uit of met bijlessen toch leesplezier mee, ondanks schermpjes met afleiding. Dat zorgt voor een onrechtvaardige maar ook rampzalige tweedeling.

Petition

We

ouders, onderwijzers, schrijvers, journalisten, bibliothecarissen en iedereen die graag leest en schrijft

 

establish that:

  • opnieuw presteren de Nederlandse kinderen slechter
  • vanaf de jaren 80 wordt kinderen op school geleerd na te denken over het lezen van teksten, zoals een taalwetenschapper
  • maar enthousiasme voor taal komt door het lezen van teksten die je (diep) raken, waar je van leert en waarmee je gedachten kan opschrijven
  • als je leesplezier ervaart lees en schrijf je graag
  • de instrumenten van de taalwetenschapper zijn hoogstens als sluitstuk (eventjes) relevant daarbij

 

and request

in het 'Masterplan basisvaardigheden' vol in te zetten op leesplezier en de 'begrijpend lezen'-methodes te beperken tot een minimum voor oudere leerlingen met leesplezier.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

History

Signatures

Updates

Citaat uit De Groene Amsterdammer over leesonderwijs dat niet werkt

(...) "We weten al vijftien jaar dat ons leesonderwijs niet werkt. Dat dit inzicht het klaslokaal nog steeds niet heeft bereikt, is het gevolg van de mislukte onderwijsmarkt.

+Read more...

Want om de dalende leesvaardigheid op te lossen, moet het onderwijs precies anders gaan werken dan de afgelopen twintig jaar." (...) lees verder

Er is ook een podcast over 'De onderwijsmarkt gijzelt ons leesonderwijs' met een van de drie journalisten die het schreven en zegt: "ik vind het echt wel heel erg dat we al zolang weten wat er mis gaat"

Eerder in De Groene Amsterdam ook Negen concrete oplossingen om het leesonderwijs eindelijk weer op een behoorlijk niveau te brengen. en hier een kopie

2023-12-30